Sunday 16 February 2014

Alhamdulillah... Mak makin sehat!

Haiii... Assalamualaikum. Kali ni saya nak cerita pasal mak saya lah. Tentang perubahan mak saya terutamanya kesihatan dia daripada yang sebelum ini hinggalah sekarang. Apa yang saya boleh katakan tentang mak saya ni, dia memang tak pernah fikirkan tentang penjagaan kesihatan sangat-sangat pun, kecuali kalau anak-anak yang akan pesan tentang itu ini, apa yang perlu dimakan apa yang perlu dikurangkan pengambilannya. Sakit macam pening, demam, sakit perut dan sakit kaki tu memang selalu lah. Lebih-lebih lagi bila selepas pemergian arwah abah 2 tahun lepas. Masa tu memang mak selalu demam dan tak bertenaga, mungkin sebab mak masih lagi sedih dengan pemergian arwah abah.

Dalam masa tu juga, komunikasi antara saya dengan mak semakin kerap yang menyebabkan hubungan dengan mak semakin rapat. Setiap pagi dalam perjalanan pergi kerja memang saya akan call mak untuk bertanya tentang keadaan dia kat kampung. Ye lah saya dekat KL bukan duduk dengan mak kat kampung. Mungkin disebabkan keadaan ini, mak lebih mengharapkan dan mempercayai saya untuk menguruskan kehidupan dia mungkin sebab saya satu-satunya anak lelaki  yang masih belum berkahwin dan mudah untuk bawa mak ke mana-mana.

Bila dah setiap hari call mak, masa tu lah mak akan mengadu tentang kesihatan dia. Mak akan cepat  risau kalau ada something yang tak kene dengan tubuh badan dia, pasti dia akan mengadu kat saya walaupun setakat gatal-gatal dekat tangan atau kaki dia. Tapi sakit yang paling lama mak alami ialah sakit sendi lutut sejak mak muda lagi dan bila mak dah berumur sekarang ni, sakit lutut mak makin menjadi-jadi sehingga mak susah nak sujud waktu dia sembahyang, nak berjalan pergi rumah kawan-kawan dia pun mak dah tak berapa nak larat.

So, saya sebagai anak memang wajiblah bawa mak pergi klinik atau hospital. Tapi keadaan mak tetap sama, kalau sakit nya kurang pun tapi sakit tu akan datang lagi. Sampai satu tahap saya jadi buntu apa nak buat dengan keadaan mak ni sampai lah satu hari saya diperkenalkan satu produk supplement oleh kawan baik saya iaitu Set Sendi dan Tenaga daripada Shaklee. Pada mulanya saya rasa risau juga kalau-kalau produk itu tak sesuai dengan mak, tapi saya yakinkan diri dan tawakal kepada Allah. Yang penting ikhtiar dan niat untuk kesihatan mak. 
Dalam Set Kesihatan Sendi & Tulang dan juga Set Asas Tenaga tu, mak ambil 5 jenis supplements iaitu Advanced Joint Health Tablet (AJHT), Ostemetrix, Omega Guard, Energizing Soy Protein (ESP) dan Vita-Lea (multivitamins). Kini selepas lebih kurang 6 bulan mak konsisten ambil set ini, apa yang saya boleh kata ialah SYUKUR ALHAMDULILLAH sebab sakit lutut mak dah semakin pulih, nak sembahyang pun dah tak sakit bile nak sujud, nak berjalan jauh pun tak berapa sakit sangat. Dan yang paling best bila kawan-kawan mak cakap yang muka mak dah tak macam orang sakit lagi dan lebih berseri. ALHAMDULILLAH.

Set Kesihatan Sendi dan Tulang

Ok lah tadi tu serba sedikit tentang kesihatan mak saya, sekarang ni saya nak cerita pula tentang supplement yang mak saya ambil tadi. Dalam set ini mengandungi 3 produk iaitu Advanced Joint Health Tablet (AJHT), Ostemetrix dan Omega Guard. 

Sumber : www.mommyshahab.com

Set Asas Tenaga

Dalam set ini, saya memberikan mak  Energizing Soy Protein (ESP) utk bekalan tenaga sepanjang hari untuk mak. Sedikit tentang produk ini adalah seperti berikut:



Selain itu, saya juga memberikan mak Vita-Lea sebagai bekalan multivitamin untuk nya. Antara kebaikkan Vita-Lea ialah seperti berikut:


Ok itu lah serba sedikit cerita tentang mak saya dan kesihatan dia. Apa yang saya boleh cakap, saya gembira dengan perkembangan kesihatan mak sekarang. Alhamdulillah.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut produk Shaklee yang mana yang anda perlukan, yang memenuhi keperluan tubuh badan anda, boleh hubungi saya. Sedikit sebanyak ilmu yang saya belajar, akan saya kongsikan dengan anda. Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada anda dan keluarga.




No comments:

Post a Comment

You May Like Also Like

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...