Saturday 8 February 2014

TAK PER, SAYA MAKAN SAYUR & BUAH-BUAHAN SETIAP HARI... JADI SAYA TAK PERLU SUPPLEMENT PUN!!!



Seperti yang kita ketahui, buah-buahan dan sayur-sayuran sememangnya sangat-sangat diperlukan untuk membekalkan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Pelbagai kajian telah dijalankankan dan sudah terbukti yang buah-buahan dan sayur-sayuran membantu melindungi tubuh badan daripada serangan penyakit. 


Buah-buahan dan sayuran punca penyakit?

Tahukah anda yang buah-buahan dan sayuran juga boleh menyebabkan tubuh badan kite mudah diserang oleh penyakit? Ini kerana, ianya mengandungi racun perosak yang digunakan untuk melindungi daripada serangga-serangga perosak semasa dalam proses penanaman. Di zaman sekarang, kaedah ini menjadi pilihan kerana ianya mudah, berkesan, cepat bertindak dan kesan racun yang mudah dilihat.

Apa itu racun perosak (pesticide)?

Pesticide ialah sejenis bahan kimia yang digunakan sebagai agen perosak untuk membunuh dan mengawal haiwan-haiwan perosak dari merosakkan tanaman-tanaman dan merbahaya kepada manusia jika terdedah. 


Tindakan oleh bahan kimia atau agen biologi (termasuk virus, antibakteria, antimikrobial dan disinfectant) mampu membunuh, menghalau, menghentikan pembiakan dan mengganggu kehidupan perosak.


Walaupun, racun perosak mampu meningkatkan hasil tanaman dan mengawal pembiakan haiwan perosak dari merosakkan tanaman, namun ianya sangat merbahaya kepada kesihatan manusia kerana kandungan toksik yang sangat tinggi. Laporan saintifik telah menunjukkan 9 daripada 12 bahan kimia yang merbahaya untuk kesihatan manusia adalah datangnya daripada racun perosak. Oleh kerana, sumber makanan yang sering diambil oleh kita semua datangnya adalah dari buah-buahan dan sayuran, cuba kita bayangkan apa yang kita makan itu betul-betul semula jadi dan bebas dari bahan kimia? 




Namun, racun perosak bukan sahaja merbahaya kepada manusia, tetapi ianya juga merbahaya kepada alam sekitar dan kitaran ekologi. Sebagai contoh, racun perosak yang terserap dalam tanah dan mengalir ke dalam sungai atau laut boleh mengganggu dan memberi risiko kepada kehidupan dalam air seperti ikan dan hidupan lain. Racun perosak yang terserap di udara juga boleh mengganggu kualiti udara dan menyumbankan penyakit apabila udara tersebut disedut oleh manusia. 


Dengan fakta-fakta di atas adakah anda yakin dengan buah-buahan dan sayuran yang anda ambil bebas toksik? Fikirkan lah....


Kepentingan supplement (makanan tambahan)

Di sinilah suplemen atau makanan tambahan memainkan peranan. Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang kita perolehi daripada makanan. Contohnya, Vitamin C dan Vitamin E yang diperolehi dari makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan. 


Golongan tua, proses penuaan secara tidak langsung akan mempengaruhi kecekapan sistem badan dan daya penyerapan makanan, yang tentunya tidak lagi sebaik ketika muda. Malah, biasanya orang tua menghadapi masalah kurang selera menyebabkan ramai yang makan sedikit, cukup untuk menghilangkan kelaparan. 

Akibatnya, jumlah khasiat yang sepatutnya dibekalkan kepada badan tidak mencukupi dengan aktiviti dilakukan terutama bagi yang masih aktif.

Manakala bagi wanita hamil, mereka perlu mengambil asid folik (sejenis Vitamin B) dan asid lemak perlu (EFA) bagi membantu proses pembentukan otak dan saraf anak serta mengelakkan risiko kecacatan.

Sementara bagi wanita kedatangan haid pula disaran mengambil pil zat besi bagi mengatasi masalah kekurangan zat besi yang hilang bersama darah haid sehingga menyebabkan mereka mudah berasa letih.

Seperkara yang perlu difahami juga, suplemen bukanlah pengganti makanan tetapi melengkapkan khasiat yang tidak dapat dibekalkan kepada badan. Apatah lagi bahan-bahan makanan yang telah tercemar dengan racun perosak. 

Oleh itu, anda sebagai pengguna mesti pastikan produk suplemen atau makan tambahan yang anda ambil itu adalah bebas dari segala racun. Tapi, bagaimana cara untuk anda mengetahui dan memastikan ia adalah bebas racun?

Kenali Shaklee

Semua produk Shaklee adalah 100% dihasilkan dari bahan semulajadi yang bebas dari bahan merbahaya seperti racun perosak, bebas dari pengawet, pewarna, perasa dan pemanis tiruan. Antara falsafah Shaklee adalah menawarkan produk mesra alam dan kesihatan yang baik. Anda boleh baca maklumat detail tentang syarikat Shaklee di sini

Shaklee memenuhi Good Manufacturing Practice (GMP) piawaian kawalan kuantiti yang lebih ketat berbanding produk lain. Semua produk Shaklee di Malaysia disahkan HALAL oleh ISA-Islamic Services of America, badan yang diiktiraf oleh JAKIM.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut produk Shaklee yang mana yang anda perlukan, yang memenuhi keperluan tubuh badan anda, boleh hubungi saya. Sedikit sebanyak ilmu yang saya belajar, akan saya kongsikan dengan anda. Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada anda dan keluarga.

Terima kasih....



No comments:

Post a Comment

You May Like Also Like

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...